Ooppera ja romaani eurooppalaisen tajunnan alkulähteillä

Hyvä lukijani,

Kesämiesflunssa iski juurikin vapaapäivänä. Niinpä muista suunnitelmistani poiketen lueskelen räkä poskella Milan Kunderan teosta Romaanin taide, ihan vain aikaa tappaakseni.

***

Kesäkuun alussa oli muutamia teosteni esityksiä. Toinen kansainvälinen Brass at Sibelius Academy -festari käynnistyi fanfaarillani, joka on kuultavissa ja katsottavissa täällä. Paria päivää myöhemmin naiskuoro Sawotta esitti Minna Canthin tekstiin säveltämäni Eräs Puijolla käynti -teoksen Tampereen sävelen kuorokatselmuksessa. Kuoro sai kaksi hopealeimaa tuliaisinaan, onnittelut vielä! Kesäkuun isoin juttu minulle oli kuitenkin Södergran-laulusarjani kantaesitys viime torstaina Aino Acktén kamarifestivaalilla. Tuuli Lindeberg ja Johanna Kärkkäinen tekivät upeaa työtä! Suurkiitokset, saitte upeaa palautetta myös yleisöltä. Wilhelm Kvistin konserttiarvio Hufvudstadsbladetiin on luettavissa täältä (på svenska).

Naiskuoro Sawotta esittämässä teostani Eräs Puijolla käynti. (Kuva: Elli Joukainen)

No, sitten asiaan: "Skeptismi ei ole minulle maailman kieltämistä vaan maailman muuttamista kysymyksiksi”, sanoo Milan Kundera. Siinäpä kiinnostava ajatus tällaiselle uteliaalle sielulle, jolla on aina ollut vähän heiluntaa skeptisyyden, mielikuvituksen, tiedon ja uskomisen hetteiköissä.

Milan Kundera nostaa muuten esiin teoksessaan Romaanin taide kiinnostavalla tavalla kaunokirjallisuuden keskeisen osan Euroopan uuden ajan historiassa. Hänen mukaansa romaani paljasti, näytti ja valaisi kaikki suuret eksistentiaaliset teemat, joita filosofi Martin Heidegger käsitteli teoksessaan Oleminen ja aika, teemat jotka Heideggerin mukaan filosofia ennen häntä oli jättänyt käsittelemättä. Kundera siis väittää, että Heideggerin teemat kyllä olivat mukana euroopalaisessa ajattelussa jo vuosisatoja aiemmin, mutta ei filosofiassa vaan kirjallisuudessa ja erityisesti romaanitaiteessa. Kundera pitää eurooppalaisen tajunnan tärkeänä käännekohtana Cervantesin romaania Don Quijote.

Tästä tulee itselleni väistämättä mieleen, että romaanitaiteen lisäksi syntyi tismalleen samaan aikaan, 1500 – 1600 -lukujen vaihteessa, toinenkin eurooppalaista itseymmärrystä rakentanut taidemuoto, nimittäin ooppera.

Tekisi melkein mieleni ajatella, että kyse oli Zeitgeistista eli ajanhengestä, sillä Cervantes vaikutti Madridissa ja ensimmäinen oopperanikkari Jacopo Peri Firenzessä, eikä herroilla ollut minkäänlaista kontaktia toisiinsa.

Ajanhenki on kuitenkin liian helppo vastaus. Kyse lienee useista eurooppalaisten virtausten vaikutuksista. Renessanssin syksy muutti Eurooppaa 1500-luvulla enemmän kuin osaamme kuvitella. Reformaatio ja vastareformaatio mursivat radikaalisti kirkon valtaa yhteiskunnassa. Voisiko ajatella, että anekaupan lopettaminen vastareformaation tuloksena katolisilla alueilla vapautti ennennäkemättömästi yläluokan varoja maalliseen käyttöön, esimerkiksi juuri oopperaan? Oli kirjaimellisesti varaa ajatella, keksiä ja tukea taidetta.

Milan Kundera mietteliäänä (Kuva: Elisa Cabot / Wikipedia)

Cervantesia ja Periä yhdisti renessanssin perintönä kiinnostus antiikin ajan myyttisiin kertomuksiin, vaikkakin Kunderan mukaan Cervantesin perintö Heideggerille on seikkailun teema. Romaanitaiteessa varsinaiseksi myyttien käsittelijäksi Kundera nostaa Thomas Mannin. Se on varmasti oikea tulkinta, sillä juuri Mann käsitteli romaanissaan Tohtori Faustus vanhinta eurooppalaiseksi todistettua myyttiä, Faust-myyttiä.

Minua muuten kiehtoo se, että Mann a) nivoi Faustuksensa juuri säveltäjähahmon, kuvitteellisen Adrian Leverkühnin ympärille, b) Faust-myytti syntyi juurikin 1500-luvun loppupuolella, samoihin aikoihin oopperan ja romaanin kanssa. En usko näiden asioiden olevan sattumaa. Mann nimittäin pohti kellosepän tarkkuudella teemojensa viittaussuhteet.

Jopas tämä rönsyili. Anteeksi. Mistähän ihmeestä olinkaan kirjoittamassa? Ai niin, siis alaviitteenä Kunderan hienoon ajatukseen haluan lisätä, että romaanin lisäksi oopperalla on ollut, on edelleen ja tulevaisuudessa suuri merkitys osana yhteistä tajuntaamme.


Jos siis haluat tajuta mistään mitään, mene oopperaan ja lue romaani.

Kommentit

Suositut tekstit