Intuitio, inspiraatio ja mystiikka — huuhaata vai taiteilijan työkaluja?

Hyvä lukijani,

kun luet kirjaa, katsot elokuvaa tai vaikkapa näytelmää, jossa kuvataan taiteen tekemistä, törmäät usein kuvaukseen, jossa korostuu taiteilijan intuitiivinen työskentelytapa, mystiikka, inspiraatio, taiteilijan persoona ja impulsiivisuus.

Stereotypioista johtuen monet ammattitaiteilijat vieroksuvat intuitiosta, inspiraatiosta ja mystiikasta puhumista, jopa siinä määrin, että moni kollega vähättelee keskusteluissa niiden merkityksen olemattomiin. Puhe erityisesti mystiikasta halutaan mieltää usein huuhaaksi.

Sävellystyötä kahvilassa

Tässä tekstissä tarkoitan intuitiolla taiteen teon tiedostamattomia ratkaisuja. Toisin sanoen ratkaisuja, jotka eivät perustu tiedostettuihin tekniikaksi jalostuneisiin ratkaisuihin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sattumanvaraisuus, vaan intuitioon liittyy vahva tunne siitä, että "juuri näin tämän pitää olla". 

Inspiraatiolla tarkoitan puolestaan työhön liittyvää innoitusta ja hyvää työvirettä.

Mystiikalla tarkoitan kaikkia niitä taiteenteon prosesseja, jotka pysyvät salattuina tekijälleen ja musiikkia, joka tulee mieleen suoraan, "annettuna".

Ensimmäisen kerran kirjoitin inspiraatiosta nuorena sävellysopiskelijana ollessani Iisalmen Sanomien kolumnistina. Näkökulmani oli kriittinen. Käsitteenä inspiraatio on kerännyt mukaansa valtavan merkitysten painolastin. Jo tällöin pyysin käyttämään inspiraation sijaan käsitettä "hyvä työvire". Nyt ajattelen, että inspiraatioon sisältyy hyvän työvireen lisäksi innoituksen tunne; jokin, yleensä musiikin ulkopuolinen asia innoittaa sävellystyötä erityisen paljon.

Pari vuotta myöhemmin käsittelin puolestaan intuitiota Juha Torvisen ja Petri Tuovisen toimittamassa kirjoituskokoelmassa Minä, säveltäjä (Summa, 2002). Siinä kuvaan intuition kaksijakoiseksi. Toisaalta on intuitiota, joka nostaa sävellysprosessiin tiedostamattomia elementtejä ja toisaalta opitut  sävellystekniset keinot "painuvat" takaisin intuitioon, kun niiden käytöstä tulee tuttua. Toisin sanoen, jokaista ratkaisua ei tarvitse enää miettiä ajan kanssa erikseen, vaan ratkaisut ikäänkuin "ilmestyvät".

Mystiikasta en ole kirjoittanut koskaan. Syy on yksinkertainen. Miten kirjoittaa asiasta, josta lähtökohtaisesti ei voi saada tietoa? Taiteenteon mystiikkaa olen alkanut pohtia aktiivisesti vasta livesävellysprojektin myötä. Siinä sävellystyö tapahtuu konsertin aikana eräänlaisen automaatiokirjoituksen tavoin. Koska aikaa säveltää on rajattu määrä ja yhtäaikaa sävellystyön aikana soi korvissa muu musiikki, sävellysprosessi muuttuu omituiseksi. Ei ole yksinkertaisesti aikaa valita erilaisten vaihtoehtojen välillä. Tämä seikka tuo sävellysprosessiin mukaan tason, jota kutsuisin "vääjäämättömyydeksi". Tämä samanlainen vääjäämättömyyden tunne on joskus mukana tavallisenkin sävellystyön aikana ja silloinkin kuvaisin prosessia mystiseksi, musiikki ikäänkuin annetaan. Tällainen sävellysprosessi on lähes pelkästään intuitiivinen, jonka pohjalla on ulkoa saatu inspiraation lähde. On mahdotonta eritellä tietoisesti, mitä sävellysprosessissa tapahtui. Mystiseksi kuvaisin myös tilanteita, jossa hiljaisuudessa tai vaikkapa kesken arkisten toimien välähdyksen tavoin pulpahtaa mieleen sävellystyöhön liittyviä ratkaisuja.

Haluan korostaa, että sekä inspiraatio, intuitio ja mystiikka ovat vain osa taiteilijan mahdollista työkalupakkia. Ne eivät ole minulle yliluonnollisia prosesseja, vaan tiedostamattomien keinovarojen määrätietoista haltuunottoa. Inspiraatio, intuitio ja mystiset prosessit eivät myöskään tuota automaattisesti mitään hyvää, päinvastoin. Juuri näiden prosessien sivutuotteena syntyy paljon virheitä, maneereja ja yksinkertaisesti kökköä musiikkia. Kannustan kuitenkin lähestymään inspiraatiota, intuitiota ja mystiikkaa avoimin (toki myös kriittisin) mielin. Näistä kaikista on hyötyä ainakin musiikin luonnosteluvaiheessa.


Ohessa kolme erilaista esimerkkiä intuitiivisesta sävellysprosessista:


Katso video: Klassinen Suomi, osa 10. Suomi-Finland (Yle Teema)


Kiril Kozlovsky esittää yleisön ehdottaman romanssi -aihepiirin pohjalta konsertin aikana säveltämäni kappaleen.


Katso video: HSTV (Helsingin sanomat)


Kommentit

Suositut tekstit