Uutta ja vanhaa – Matkoja ajassa

Hyvä lukijani,

edellisestä blogimerkinnästäni onkin vierähtänyt aikaa. Syy — tai tekosyy — on niin monelle meistä tuttu kiire. Kirjoitan parhaillaan paikkasidonnaista kamarioopperaa ja kirjallista työtäni tohtorintutkintoani varten. Projekti etenee, hitaasti, mutta etenee.

***

Eija ja Maijariitta Pasimusic-festivaalin infopisteessä
Järjestyksessään toinen Pasimusic-festari 1.–4.10.2015 Kuopiossa ja Lapinlahdella sujui sutjakkaasti. Tapahtumia oli yhteensä yhdeksän ja festari alkoi tänä vuonna komeasti yhteistyökonsertilla Kuopion kaupunginorkesterin kanssa. Konsertin johti Atso Almila.

Kuopion kaupunginorkesteri harjoittelee Atso Almilan johdolla avajaiskonserttia.
Festivaalin tapahtumissa oli yleisöä yhteensä 716 henkeä. Festivaalin teemana oli tänä vuonna Matkoja ajassa. Musiikkia olikin ohjelmistossa viideltä eri vuosisadalta. Musiikki on siitä vinkeä asia, että sen avulla todella voi matkustaa ajassa. Ainakin jos sulkee silmänsä. ;)

Muusikoita oli tänä vuonna yhteensä 60 ja säveltäjänimiä yhteensä 35, joista 12 saapui festivaalille. Festivaalilla oli myös kymmenkunta kantaesitystä.

Mediakin löysi festivaalin hyvin. Maakunnallisen median lisäksi muun muassa Helsingin Sanomat teki festivaalitunnelmien (ja minun 40-vuotissynttäreiden) tiimoilta reportaasin, joka on luettavissa täältä. Sieltä löytyy myös videoklippi, jossa Anna-Maria McElwain esittää Kuopion kauppahallissa tekemäni klavikordikappaleen.

Anna-Maria McElwainin klavikordi valmiina konserttia varten.
Ylen 'Klassinen Suomi' -dokumenttisarjan kuvausryhmä taltioimassa musiikkia Pasimusic-festarilla Väärnin pappilassa.

Yle Teeman 'Klassisen Suomi' -dokumenttiryhmä puolestaan taltioi parin päivän ajan festivaalitunnelmia kuvaten muun muassa Mikrotonaalista työpajaa ja uusia neljäsosasävelaskelsoittimia sisältävän MikroEnsemblen harjoituksia. Dokumenttisarja tulee ulos tv:stä kevättalvella 2016 alkaen.

MikroEnsemble konsertoi.
Mikrosäveltyöpajaan osallistui väkeä ympäri maailmaa. Säveltäjät olivat kotoisin aika tasaisesti ympäri palloa, mm. Japanista, Filippiineiltä, Yhdysvalloista, Meksikosta, Ranskasta, Englannista, Romaniasta ja Ruotsista.

Festarin teemana oli tänä vuonna Matkoja ajassa
Oboisti Aale Lindgren piti yleisöluennon Kuopion konservatoriossa ja myöhemmin iltapäivällä konsertin Kuopion kaupungintalolla.

Ylipäänsä festarista jäi mukava fiilis. Suuri kiitos kuuluu kaikille yhteistyökumppaneillemme! Ilman heidän tukea festivaalia ei olisi olemassa. Myös yksittäisten ihmisten panos oli tänä vuonna suuri. 'Ei mainoksia' -tarran myyntituotoilla katettiin 15 prosenttia festivaalin kuluista. Jee!

Uutta musiikkia vanhan musiikin soittimilla: Suomalainen Barytontrio konsertoi festarilla Lapinlahden kirkossa.
Hetki ennen Lapinlahden konserttien alkua. Päätaiteilija vieraamme, pianisti Martin Malmgren ja apulaistuottaja Maijariitta Karhulahti


Neljäsosasävelaskelpiano (huom. harmaat koskettimet!), jolla voi soittaa puolta pienempiä sävelaskeleita kuin tavallisella pianolla.
MikroEnsemblen konsertissa tehtiin hieman soitinhistoriaa. Täysin uudella koneistolla toimiva neljäsosasävelaskelpiano oli festivaalin päätöskonsertissa ensimmäistä kertaa maailmassa konserttikäytössä. Soittimen ovat kehittäneet säveltäjä Sampo Haapamäki ja pianisti Elisa Järvi ja sen on rakentanut Otso Haapamäki.

***

Tänään (la 24.10.) tutustuin myös uusiin soittimiin — vähän paradoksaalisesti vanhan musiikin päivän ja nokkahuilupäivän tapahtumissa. Länsi-Helsingin musiikkiopistossa järjestetyssä tapahtumassa esiteltiin vanhan musiikin soittimille tehtyä uutta musiikkia ja uusia soitininnovaatioita sekä live-elektroniikan mahdollisuuksia.

Olin itse tapahtumassa puhumassa nykysäveltäjän ja nokkahuilun välisestä suhteesta. Sekä livesävelsin nokkahuilutriolle konsertin aikana. Teoksen esittivät suoraan nuoteista Anna ja Eero Saunamäki ja Juho Myllylä. Soittimina sopraano-, tenori- ja bassonokkahuilut. Tällä kertaa itselläni suurin haaste tuossa livesävellyshetkessä oli se, että minun piti kirjoittaa musiikki suoraan stemmoiksi, eli jouduin pohtimaan musiikkia kolmella paperilla yhtäaikaa...

Itselleni uusia soitintuttavuuksia olivat Paetzold-nokkahuilu ja Knifonium.

Nokkahuiluja. Oikealla oleva modernin näköinen peli on Paetzold-nokkahuilu.

Knifonium. Jonte Knifin kehittämä analoginen 25-putkinen syntetisaattori.

Päivä oli kerrassaan hauska ja hyödyllinen. Oli mukava seurata myös kollega Tomi Räisäsen uuden teoksen avoimia harjoituksia ja Juho Myllylän vierailuluentoa nokkahuilun ja live-elektroniikan mahdollisuuksista, sekä Jonte Knifin hienoa Knifonium-esittelyä. Upea soitin, jolle olisi mukava kirjoittaa joskus jotakin.



Kommentit

Suositut tekstit