Omin käsin onneen

Hyvä lukijani,

pidetään se mielikuvitus kurissa.

Ajattelin kirjoittaa muutaman rivin siitä, miltä käsikirjoitusten tekeminen tuntuu.

Sävellystyössä Kaffa Roastery -kahvilassa syyskuussa 2014

Kuten muutamassa aiemmassa postauksessani mainitsin, olen siirtynyt yhä enemmän tekemään sävellystyötä kynä-paperi -metodilla.

Käsinkirjoittamiseen olen palannut seuraavista syistä:

1. Inhoan tietokoneeni tuulettimen hurinaa, silloin kun teen työtä.

2. Jatkuva istuminen näytön ääressä väsyttää silmiä.

3. Pidän käsinkirjoittamisesta paljon.

4. Ajatteluprosessini käsinkirjoittaessa on toisenlainen, ei välttämättä parempi tai huonompi, mutta tällä hetkellä minulle sopiva.

5. Kynä ja paperi kulkevat mukana kätevästi.

6. Ajattelen tarkemmin ja laajempia kokonaisuuksia säveltäessäni kynällä ja paperilla.


Idylli harmonikalle oopperaperformanssista Tori


Tuo viimeinen, kuudes kohta johtuu siitä, että tähän käsinkirjoittamisidenaani kuuluu se, että teen käsikirjoitukset musteella. Se lisää kynnystä ajatella huolimattomasti, koska nuottikuvan korjaaminen on työlästä. Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta se on minulle toimiva metodi parantaa keskittynyttä työskentelyä.

Fragmentti oopperaperformanssista Tori

Käsin kirjoittaminen tuo minulle jo sinänsä iloa. Minusta alusta loppuun käsinkirjoitettu nuotti on kaunis pienine vinouksineenkin.

Kesällä elin säveltäjäurani tähtihetkiä saadessani kirjoittaa varhaisaamun tunteina Tori -oopperaperformanssia täydellisessä hiljaisuudessa appivanhempieni mökillä.

Työn ääressä. Ympärillä hiljaisuus.

Käsinkirjoittaminen on parantanut huomattavasti sisäistä kuuloani. Tori on sävelletty lähes täysin ilman instrumenttien apua.

Maailma on täynnä keskenään samankaltaista bulkkia. Kaikki alkaa näyttää samalta: Autot, silitysraudat ja lenkkitossut. Usein musiikkikin kuulostaa monta kertaa kuullulta.

Minä haluan liputtaa persoonallisen ilmaisun, äänen ja jäljen, käsialan, puolesta.




Kommentit

Suositut tekstit