Sävellys herää eloon.

Hyvä lukijani,

eilen oltiin taas jännän äärellä.

Lauantaina 22.3. kuulin ensimmäistä kertaa uuden kappaleeni Jiän iänj harmonikkataiteilija Mika Väyrysen esittämänä. 

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Mika soitti teoksen esityksenomaisesti harjoituksissa. 

Minua oikeasti jännitti etukäteen. Monta päivää.

Soisiko teos niinkuin olin ajatellut? Onko Mikan versio sellainen, joka tyydyttää myös minua? Mitenhän se menee? Ja niin edelleen.

Teoksen sävellystyöstä olen kirjoittanut aiemmin täällä.


Nuotti telineellä.
Turhia pelkoja kaikki. Tiesin sen jo etukäteen. Sen verran hyvissä näpeissä teos on. Mika Väyrynen kuuluu maailmanlaajuisesti harmonikkataiteilijoiden ihan terävimpään ja kysytyimpään kärkeen.

***

Harjoitukset pidettiin Sibelius-Akatemian R-talossa, joka muuten pian siirtyy useaksi vuodeksi eduskunnan väistötilaksi. Konserttisalista tulee täysistuntosali ja opetusluokista toimistotiloja. Takaisin muusikot pääsevät Pohjoiselle rautatiekadulle vuonna 2018.

***

Mika Väyrynen ja uusi teos.

Oli kiva nähdä Mikaa pitkästä aikaa ja rento tunnelma helpotti minua heti ovasta sisään astuttuani.

Siirryttiin oikeastaan heti asiaan, eli Mika alkoi soittaa teosta minulle. Hän on opetellut sen todella hyvin. Ulkoa. Mutta tässä läpisoitossa tehtiin homma nuottien kanssa, lähinnä minun takia, että voin seurata teosta.

Huh.

Upea tulkinta. Heti alusta. Olin jakso toisensa jälkeen yhä vakuuttuneempi.

Kun läpiveto päättyi, olin tietysti äimänä. Onnesta.

Uuden teoksen kuuleminen ensimmäistä kertaa on aina hieno tunne, mutta silloin kun saa kuulla omasta musiikistaan näin läpieletyn, punnitun ja hienosti karakterisoidun tulkinnan, tulee nöyränonnellinen olo.

***

Mika oli tehnyt muutamia muutoksia oktaavialavalintoihini ja ne olivat soinnin kannalta erittäin hyvin peruteltuja. Samoin muutamiin dynamiikkoihin ja tempovalintoihin hän teki niin ikään perusteltuja muutosehdotuksia.

Varsinaisia virheitä nuottikuvasta minun jäljiltäni löydettiin yksi. Eräästä soinnusta uupui yksi sävel.

Muutosehdotukset käymme yhdessä läpi keväällä ja ne siirtyvät samalla Fennica Gehrmanin kustantamaan nuottiin.

Ajatus sormissa.


Vasen käsi vauhdissa.

Onnistuneen iltapäivän päälle kävimme ottamassa parit oluet ja vaihtamassa vielä ajatuksia, teoksesta, musiikista ja elämästä ylipäätään.

Hetki onnistuneiden harjoitusten jälkeen.

Tervetuloa kuuntelemaan teoksen kantaesitys 31.3.2014 Musiikkitalon Camerata-saliin. Samassa konsertissa kantaesitetään säveltäjä Paavo Korpijaakon uusi teos. Liput konserttiin voi varata täältä.

Mikä Väyrynen esittää uutta konserttikokonaisuutta ympäri Eurooppaa kevään mittaan ja se mm. televisioidaan Kroatiassa ensi kuussa.

Kommentit

Suositut tekstit