Kevään korvalla

Hyvä lukijani,

Kevät teki rynnäkön. Tänään valoa on tulvinut aamusta saakka ja on uskomatonta ajatella, että on vasta maaliskuun kymmenes päivä.

Auringonsäde
Viime viikot olen luonnostellut Oopperaa arjessa III (työnimenä Tori) -projektia ja säveltänyt luonnoksia siihen. Tämä sävellysprosessi eroaa paljon aiemmista, sillä tässä on mukana myös eri tavoin runsaasti improvisaatiota. Tämän erityisen konseptin takia olemme harjoitelleet jo luonnosvaiheessa. Muutama viikko sitten olimme Wegelius-salissa demonstroimassa tätä.

Tiedän, ettei keskeneräistä pitäisi/kannattaisi näyttää, mutta se lienee myös toisaalta tämän blogin idea. Siispä: Oheisesta videosta voit kurkistaa luonnosvaiheen demonstointiin:



Eräs luonnosversio (eri versio kuin videolla)

***

Selailin viikonloppuna vanhoja papereitani. Sieltä löytyi kaikenlaista hauskaa, mutta yksi leike oli ylitse muiden. Ohessa ote baritoni Oskari Nokso-Koiviston taannoisesta haastattelusta.

Vihreä lanka, 21.8.2009

Sanottakoon vielä, että politiikka ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen kiinnostaa minua erityisen vähän... :)

Politiikkaa tosin sivuttiin hieman toissa viikolla YLEKlassisessa, jossa olin kapellimestari Sasha Mäkilän kanssa Jaani Länsiön haastateltavana ennen Helsingin kaupunginorkesterin konserttia. Tästä pääset katsomaan haastattelun: Ennakkoluulijat

Ylen haastattelussa Musiikkitalossa 28.2.2014
Konsertin jälkeen olin vielä YleRadio1:n Jälkikoirat ohjelmassa pureskelemassa kuultua. Ohjelma on kuultavissa tästä linkistä: Jälkikoirat

Samana päivänä olin Rondo -lehden haastateltavana seuraavaan numeroon, jossa käsitellään urbaania musiikkia. Tämä haastattelupyyntö hihitytti peltojen keskellä kasvanutta savolaispoikaa kovin, mutta totta, viime aikaisissa Oopperaa arjessa -teoksissa olen käsitellyt paljon kaupunkitematiikkaa - erityisesti äänimaisemien kautta.

Olen myös itse kirjoittanut viime viikkoina pari artikkelia. Toinen on pitkäaikaisen huiluopettajani Rainer Risbergin haastattelu Huilisti -lehteen ja toinen viime syksyisestä nykymusiikin Lentoon! -kansainvälistymishankkeesta kertova artikkeli Finnish Music Quarterlyyn. Ne ilmestyvät tässä kevään korvalla.

***

Ai niin, olen muuten liittynyt hiljattain Twitteriin. Jos haluat seurata minua siellä, niin hae tunnuksella @pasimusiikki

Samoin voit seurata tätä säveltäjäblogiani FB:n kautta.

Tässä linkki: https://www.facebook.com/pasilyytikaisenblogi







Kommentit

Suositut tekstit