Pasimusiikkia - Vapaa pääsy!


Hyvä lukijani,

musiikkiani esitetään lähiaikoina kolmessa konsertissa Helsingissä. Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy. Kaikissa noissa konserteissa esitetään myös muuta uutta musiikkia.

Lämpimästi tervetuloa!

Konehuoneen puolella.


Perjantaina 8.3. klo 19.00 NYKY Ensemblen konsertissa Helsingin Musiikkitalon Camerata -salissa kuullaan muun muassa vuonna 2002 Lontoossa palkittu nelikätinen pianoteos Par. Sen lisäksi sopraano Annami Hylkilä esittää viime vuoden marraskuussa Kuopion musiikkikeskuksessa kantaesitetyn Yli pellon kuivuneiden, joka on sävelletty Jouni Tossavaisen runoon.


Tiistaina 12.3. klo 17.00 Ajassa! -ensemble esittää Helsingin konservatorion kamarimusiikkisalissa marraskuussa Moscow Autumn -festivaalilla maailman kantaesityksen saaneen Kamarivokaliisin sopraanolle ja kamariyhtyeelle. Tämän konsertin jälkeen klo 19.00 alkavassa Helga Karenin profiilikonsertissa Konservatorion konserttisalissa kuullaan soolopianoteos Coma vuodelta 2003.


Musiikkitalo pakkasen kourissa.

Kerron seuraavassa hieman noissa konserteissa esitettävistä sävellyksistäni:

Par

Sävelsin nelikätisen teoksen Par pianolle keväällä 2002 eräänlaiseksi riemunkiljahdukseksi kandidaattivaiheen opintojen päätyttyä. Siinä tavoittelen energistä, kepeää ja vauhdikasta ilmaisua. Nämä kvaliteetit kiteytyvät erityisesti teoksen loppuun, jossa ne toimivat huipennuksena. Par aloitti uuden, harmoniseen yhtenäisyyteen keskittyvän tyylikauteni, jonka muita keskeisiä teoksia ovat muun muassa soolopianokappale Coma (2003), Zephyr -trio (2003), Helsinkiin -ooppera, (2003–2004) ja Sinfonia (2006–2007). Par voitti Tong Piano Duet -sävellyspalkinnon Lontoossa ja se kantaesitettiin Tokion Sumida Triphony Hallissa syksyllä 2002.

Yli pellon kuivuneiden

Joskus sävellettäväksi sopivaa runoa saa etsiä pitkään. Lisäksi runon säveltäminen saattaa kestää tuskastuttavan pitkään. Jouni Tossavaisen Yli pellon kuivuneiden oli runorakkautta ensi silmäyksellä, nousten vaihtoehdoista esiin ketterästi. Ihan kuin olisi itse viitannut, että ”sävellä minut!” 

Pieneen runoon – niin kuin elämän pieniin tapahtumiin yleensäkin – voi sisältyä paljon dramatiikkaa. Näkymättömiä muureja, kieltäymystä, houkutusta ja kulisseja. Kaikki ympärillämme oleva voi näyttäytyä meille näiden ajatusten symboleina: aita moraalisena muurina, puutarha viettelijänä, rauniot rupina.

Olen säveltänyt laulun kahdessa erässä. Tummahkon alkupuolen Helsingissä ja kimmeltävän loppupuolen lapsuusmaisemissani Lapinlahdella. Laulu kantaesitettiin osana Kirjakantti –festivaalia Kuopiossa viime marraskuussa.

Coma

Soolopianoteos Coma on sävelletty keväällä 2003, juuri ennen Helsinkiin -oopperan sävellystyön aloittamista. Coma olikin eräänlainen ”laboratorioteos” oopperaa ajatellen, mutta siitä huolimatta musiikilliset yhteydet Coman ja oopperan välillä rajoittuvat lähinnä harmoniaan ja musiikin joukkoteorian hyödyntämiseen. Coma yhdistelee saksalaisen järjestelmällistä harmonia-ajattelua ja ranskalaisen ilmaisun impressionistista eteerisyyttä. Pianotaiteilija Mirka Viitala kantaesitti Coman vuonna 2004 Berliinissä.

Mustavalkea maailma.

Kamarivokaliisi (Chamber Vocalise)

Sävelsin Kamarivokaaliisin sopraanolle ja kamariyhtyeelle Moskovan syksy -festivaalia varten viime kesän ja syksyn aikana. Teoksen sointimaailma liikkuu sävel- ja hälymaailman rajapinnalla. Se ei silti ole äänekästä ja brutaalia musiikkia vaan lyyristä ja kauneuteen kurottautuvaa. Kamarivokaalisi  on omistettu sananvapaudelle ja se kantaesitettiin Moskovassa viime marraskuussa.



Kamarivokaliisi on kuultavissa ja nähtävissä myös Youtubessa (klikkaa linkkiä): 



Kommentit

Suositut tekstit