Keskittyminen


Hyvä lukijani,

Eräs tärkeä taito säveltäjälle on keskittyminen. Se on hankalampaa kuin voisi kuvitellakaan. Ainakin minulle.

Keskittyen.
Olen kirjoittanut nämä ohjeet itselleni, sävellystyötä ajatellen, mutta näistä saattaa olla iloa myös muille muusikoille ja luovan alan tekijöille.

Keskittymiskyvyn parantamista edesauttaa:

Itsehillintä: Laita puhelin äänettömälle, mieluiten kokonaan kiinni. Sulje tietokoneestasi verkkoyhteys. Siivoa tarvittaessa työpöydältäsi (sekä tietokoneen näytöltä) tekstit, nuotit, kirjat, paperit ja kuvat, jotka voivat häiritä työhön keskittymistä. Itsehillintä on tärkein keskittymistä parantava keino. Älä hanki työhuoneellesi virikkeitä.

Epämääräiset paperikasat työhuoneessa eivät auta keskittymistä...
Suotuisa ympäristö: Etsi itsellesi paras ympäristö työskennellä. Itselläni ei esimerkiksi kotona työskentelystä usein tule mitään. Joku saattaa pystyä keskittymään parhaiten kahvilassa, mutta minulle paras työympäristö häiriötön, hiljainen työhuone.

Ajatusten keskittäminen olennaiseen: Mieti ja päätä mitä alat tehdä ja miksi. Älä päästä ylimääräisiä ajatuksia mieleesi. Pakota itsesi tarvittaessa keskittymään. Ajattele, että voit miettiä muuta sitten, kun säveltämiseen käytetty työaika on ohi.

Fokuksessa.
Työajan suunnittelu: Suunnittele etukäteen työaikasi ja pidä siitä kiinni. Kolme tuntia keskittynyttä työaikaa säveltämiseen on huomattavasti tehokkaampaa, kuin kymmenen tunnin päämäärätön haahuilu työpöydän ääressä. Jos sävellysaikaa alkaa mennä liikaa muuhun tekemiseen, opettele sanomaan ei. Rutiini ei ole paha asia. Pyri mahdollisimman säännölliseen työrytmiin. Yritä elää säännöllistä elämää, se helpottaa säännöllistä työntekoa.

Työrytmi: Työskentele sinulle sopivalla syklillä. Mikäli keskittymiskykyni herpaantuu helposti, lyhennän työsykliä. Jo noin 7 minuutin keskittynyt työrupeama tuottaa tulosta. 30 minuutin keskittynyt työsykli on minulle jo pitkä.

Sävellystyön perusraaka-aine: Aika.

Lepo: Lepää työsyklin jälkeen vähintään viisi minuuttia. Joskus lepoaika on jopa pidempi kuin työsykli. Älä avaa levon aikana internettiä äläkä puhelinta, älä lue, kuuntele radiota, musiikkia tms. Pieni kävely voi olla hyväksi, tai kuppi teetä. Itselläni on työhuoneessa sänky, jolla lepään työsyklien välillä. Levon aikana aivot prosessoivat työtä alitajuisesti, mutta samalla palautuvat keskittyneestä työnteosta.

Kohtuus itsekritiikissä: Itsekritiikki on tärkeä osa luovaa prosessia, mutta se voi olla myös keskittymiskykyä tuhoava voima. Tämä voi kuulostaa epäilyttävältä, mutta silti: mikäli et toistuvista yrityksistä huolimatta saa aikaiseksi musiikkia, joka tyydyttää sinua, laske yksinkertaisesti rimaa, että pääset pahimman yli. Älä lopeta liiallisen itsekritiikin takia säveltämistä tai ainakaan luonnostelua.

Ravinto: Älä syö itseäsi ähkyyn työpäivän aikana tai alussa. Se väsyttää ja sotkee keskittymiskyvyn.

Liikkuminen: Pidä itsesi kunnossa. Sekin auttaa keskittymään.

”Silta” seuraavaan sävellyspäivään: Kaikki luovan työn tekijät tuntevat tyhjän paperin kammon. Jätä seuraavalle sävellyspäivälle eräänlainen ”häntä”, toisin sanoen keskeneräinen, osittain luonnosteltu idea, josta jatkaa työtä eteenpäin. Minun on vaikea aloittaa työ suljetun ja viimeistellyn fraasin jälkeen. Voit myös kirjoittaa sanallisen ”tehtävänannon” luonnokseesi seuraavaa kertaa varten.

Kontrolli: Pidä työpäiväkirjaa, yritä sanallistaa tärkeimmät ideasi muutamalla sanalla, kirjoita ylös sävellystyöhön käyttämäsi aika.

Palkitseminen: On helppoa olla liian itsekriittinen tai kiittämätön itselleen. Siispä: Jos onnistut keskittymään ja tekemään hyvän työrupeaman, iloitse siitä ja palkitse itsesi tajutaksesi sen.

Kommentit

Suositut tekstit