Joulukalenteri - 16. luukku

Hyvä lukijani,

kuudennessatoista luukussa vieraillaan Tukholman oopperassa, ja tavataan mielenkiintoisia ihmisiä Weaving politics -symposiumissa ja ihmetellään barokkiviulua.

Kunglika hovkapellet virittäytyy
Eilen piipahdin iltapäivällä katsomassa Tukholman oopperassa Pähkinänsärkijä -baletin. Kapellimestarina produktiossa on ystäväni Eva Ollikainen. Oli mukava nähdä todella pitkästä aikaa Evaa ja vaihtaa kuulumiset.

Pähkinänsärkijän musiikki on Pjotr Tsaikovskin käsialaa ja olen pitänyt aina teoksen hienosta orksestraatiosta. Teos on varhaisimpia celestaa - hieman kellopeliltä kuulostavaa kosketinsoitinta - hyödyntävä orkesteriteos.

Tarinan mukaan soitin tuotiin Venäjälle salassa, salassa Tsaikovskin pahimmalta kilpailijalta Rimski-Korsakovilta. Rimski-Korsakov oli tarinan mukaan kiehunut kateudesta kuultuaan Pähkinänsärkijässä maagisen celestasoinnin.

pukuloistoa.

Esityksen koreografia on Pär Isbergin käsialaa. Varsinkin toisen näytöksen tanssinumerot oli rakennettu kekseliäästi. Minua ilahdutti nähdä ja kuulla Pähkinäsärkijässä Evan tuttu, energinen johtamistapa, joka sopii erittäin hyvin myös näyttämöteoksiin. Kiitos.

Kapellimestari Eva Ollikainen (kesk)  ja tanssijat ottavat vastaan aplodit
Oopperasta kiirehdin takaisin Dansens Husiin kuuntelemaan Weaving Politics -symposiumin puheenvuoroja. On jotenkin erityisen virkistävää ja rikasta nähdä epookkibalettia ja kokeellista tanssia  peräkkäin. 

Dirk Hoyer (vas.), Julius Elo, Teemu Mäki, Elina Lifländer ja Henna-Riikka Halonen keskustelevat tauolla.
Eilen tapasimme ruotsalaisia tohtorin tutkintoa tekeviä taiteilija-tutkijoita. Vaikuttavaa oli Peter Spisskyn pieni musiikkinumero illallisella. Spissky tekee taiteellista tohtorin tutkintoa Malmön yliopistossa. Hän soittaa barokkiviulua. Barokkiviulun ääneen voi tutustua vaikkapa hänen kotisivuillaan: www.spissky.dk

Mies ja viulu - Peter Spissky ja barokkiviulu vuodelta 1716.

Äänen synty. Barokkiviulunkielet  on valmistettu suolesta. Viulun jännite on noin neljäsosan nykyvielua pienempi, sointi lämmin ja erottelukykyinen nopeissa kuvioissa. Barokkiviulun jousi poikkeaa muodoltaan nykyisestä ja se on nykyviulun jousta lyhyempi.
Tänään on symposiumin viimeinen päivä. Erityisinä kohokohtina tästä symposiumista mieleeni jäi Julia Kristevan presentaatio ja tänään amerikkalaisen avantgardesäveltäjä Diamanda Galásin esitys. Hänen musiikkinsa ei ehkä ole itselleni läheisintä, mutta hänen taiteilija-asenteensa on loistava. Ja hänen omintakeinen pitkälle kehitetty, mutta aina yhtä hämmentävä soinnillisesti rikas kolme ja puoli oktaavia kattava laulutekniikkansa ei jätä kylmäksi.

Kaikista tärkeintä oli kuitenkin ne lukuisat antoisat keskustelut kollegoiden kanssa symposiumin aikana. Tällaisen symposiumin anti - varsinkin, kun monet puheenvuorot liikkuivat oman kompetenssin ulkopuolella ja parhaimmillaankin ihan siinä rajoilla - paranee huomattavasti keskustelujen kautta.

Symposiumin yleisöä.

Kommentit

Suositut tekstit