Uuteen työhuoneeseen!


Näytän Hangon keksiltä, sillä eilinen iltapäivä toi mukanaan kauan odotetun uutisen. Sain vihdoin ja viimein vuokrattua työhuoneen. Roihuvuoressa sijaitseva työhuone löytyi siten, että eräs muusikkoystäväni huomasi ilmoitukseni nettisivultani. Blogista voi siis olla myös käytännön hyötyä. Eläköön puskaradio ja viidakkorumpu!

Työhuone löytyikin viime hetkillä, sillä nyt musiikkitalon valmistuttua Sibelius-Akatemian Pitäjänmäen toimipisteestä luovutaan.


Työhuoneen vahdos on minulle iso tapahtuma. Minä olen säveltänyt muutamaa rallia lukuunottamatta kaiken tuotantoni Pitäjänmäellä vuodesta 1997 alkaen. Oma työhuone minulla on ollut siellä oikeastaan vasta muutaman vuoden ajan. Ja sekin sijaitsi studiotilojen yläpuolella. Olen kuullut muutaman vuoden aikana lattian läpi covereita, paljon.

Uusi työhuoneeni puolestaan sijaitsee hiljasessa kerrostalossa (ns. mummotalo). Kyseessä on oikeastaan kolmen työhuoneen huoneisto, jonka jaan kirjailijan ja lavastajan kanssa. Oma huoneeni on noin 10 m2 kokoinen.

Mukaan edellisestä työhuoneesta saan työpöytäni. Se on hyvä asia, sillä juuri sellaisen pöydän ääressä olen työskennellyt kaikki nämä vuodet, enkä uskalla vaihtaa työasentoa. Kokeilin sitä eräänä kesänä. Sain palkinnoksi järkyttävät selkäkivut ja jouduin syömään kuukauden ajan relaksantteja.

Mutta uuden, valmistumassa olevan sävellyksen teen loppuun Pitäjänmäessä. Sitten alan vasta valmistella muuttoa.

Minua jännittää erään vanhemman kollegani toteamus aiheesta:

"Työhuoneen vaihtaminen on aina hyvin stressaavaa. Yleensä kotiutumiseen ja siihen, että saa tilan ja laitteet toimimaan haluamallaan tavalla menee aikaa pari vuotta."

Toivottavasti ei sentään niin kauan.


Kommentit

Suositut tekstit