Mitä sävelsin tänään?


Työpäivä on tältä erää pulkassa. Pitkään jatkunut hyvä sävellysvire katkesi äsken. Syynä lienee viime viikosta saakka kaihertanut flunssa, joka tekee vetämättömäksi näin iltapäivästä. Tämän hetkiset muusani Burana ja Finrexin ilmeisesti eivät enää auta. Uuden teoksen kuolonlinja (deadline) lähestyy. Siitä aiheutuva stressi ei myöskään oloa helpota. Onneksi sain jätettyä laulajille hyvissä ajoin ulkoa opeteltavat osuudet. Viikonloppu menee joka tapauksessa työhuoneella – terveisiä vaan perheelle.

Voi kyynel sentään! No, siinä oli tilitysosuus. Sitten taas hieman itse asiaa.


Kerroinkin muutamassa aikaisemmassa blogitekstissäni (’Blogin aloitus’ ja ’Luonnostelusta’) Le Saxophone... – Oopperaa arjessa -nimisestä teoksestani, jonka kanssa painin parhaillaan työpöydälläni.


Johannan luonnos saksofonistin puvuksi


Kertomisen arvoista tai ei, olen säveltänyt sitä kahdesta suunnasta käsin. Alusta eteenpäin ja lopusta alkuun päin – eräänlaisella peruutustekniikalla. Ehkä työvireen äkillinen lopahtaminen liittyy myös tähän. Juuri nyt, sävellystyön loppumetreillä, minua hermostuttaa myös oikealaisen ”liitosjakson” keksiminen. Lisäksi saksofonistin kadenssiluonnos ei tunnukaan niin luontevalta kuin olisi tarkoitus. Sitä pitää vielä hioa.


Oheisessa nuottiesimerkissä näkyy tulo tuohon edellä mainittuun kadenssiin. Nuottiesimerkin alussa naisäänet sihisevät, ja ääntelevät kengänkoroillaan. Saksofonisti ja lyömäsoittaja aloittavat rytmisen leikin, joka on hieman kallellaan freejazzin suuntaan. Rytmistä leikkiä kehystää naisäänten puhemaisella ”comme” -sanalla toistuva rytmi.


Nuottiesimerkki Le Saxophone -teoksesta, kadenssiin saapuminen.

Naisäänten sihinä muuttuu miesäänten laulamaksi e-säveleksi. Tuon miesten taustaäänen pitäisi kuulostaa pitkältä, jatkuvasti muuntuvalta ja nasaalilta didgeridoon ääneltä. Naisten korkojen kopina siirtyy puolestaan rytmiksi lyömäsoittajalle.


Tässä teoksessa on paljon edellä mainitun tyyppisiä ’hälysiirtymiä’. Näiden siirtymien kuuleminen ja toteuttaminen tulee todennäköisesti olemaan esittäjille eräs tämän teoksen vaativimmista haasteista. Toivon jo nyt pitkää pinnaa ja ymmärrystä kaikilta asianosaisilta.


Eräs ajatus tämän kaiken suhinan ja pörinän taustalla on rakentaa musiikki arjessa kuuluvien äänien pohjalta. Käyttää arkisia ääniä musiikin yhtenä rakennusaineena. Se on ollut aikamoinen haaste minulle.


Lisää tietoa muuten tästä projektista löytyy erillisestä blogista, jonka osoite on:


oopperaaarjessa.blogspot.com

Kommentit

  1. Terve Pasi!

    Kiinnostavaa...kuka mahtaa tämän teoksen saksofoni-osuuden soittaa?

    terv. Esa Pietilä

    p.s. aloitin joitain aikoja sitten myös oman blogini, se on osoitteessa: http://esapietila.blogspot.com/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit